Gamen: goed of slecht?

logo

nieuws




Halfzeven in de ochtend. Mijn zoon van 4 trekt vanaf de rand van mijn bed zachtjes aan mijn arm. 'Mam,' fluistert hij, 'mag ik een spelletje doen op de computer?' Meteen dringt zich een naargeestig scenario op.

Een kleuter die bij het ontwaken al aan gamen denkt, is dat geen voer voor pedagogen? Hij heeft de afgelopen tijd weleens gesurft op onschuldige kindersites. Wat als hiermee de kiem is gelegd voor een verslaving? Wij vrezen voor het welzijn van onze gamende kinderen.

Volgens verontrustende mediaberichten worden ze niet alleen dik van urenlang klikken, tikken en scrollen, ze raken ook sociaal geïsoleerd en vertonen agressief gedrag. Daarbij komt dat kinderen geestelijk afhankelijk dreigen te worden van de aangename flow waarin ze geraken. Bovendien kan het langdurig binnenzitten achter een beeldscherm op latere leeftijd leiden tot medische klachten.

Wat te doen? Verbieden is zinloos. Games zijn overal, en een ouderlijk verbod vraagt om overtreding. Des te zinlozer wordt zo’n verbod nu het fenomeen de wereld verovert. Zowel het aantal spellen als spelers groeit in een overweldigend tempo. Volgens de jaarlijkse Global Entertainment and Media Outlook van Pricewaterhouse Coopers (PwC) bedroeg de omzet van de game-industrie in 2008 wereldwijd zo’n 35 miljard euro. PwC voorspelt dat de omzet de komende vijf jaar groeit tot vijftig miljard. Ook de Nederlandse gamemarkt zal explosief groeien, van 571 miljoen euro in 2008 tot 830 miljoen in 2013.

Gamen: schadelijk of nuttig? Geef hieronder uw mening!

Tik onder Google: national geografic de wereld van het gamen

Bron: National Geografic via E-mail