Kinderen minder agressief bij beperkt tv kijken

Nieuwsbrief
TV-geweld
2001 nr. 1

naar hoofdmenu naar inhoudsopgave info over de werkgroep naar reactieformulier

De agressie van lagere schoolkinderen neemt af als hen geleerd wordt minder televisie te kijken en minder computerspelletjes te spelen. Dat blijkt uit een studie van de Stanford University. Uit eerder onderzoek is bekend dat blootstelling aan geweld in de media de agressie verhoogt, maar over manieren om daar iets aan te doen weet men minder.

Onderzoekers van de Californische universiteit ontwikkelden een programma waarmee leraren aan lagere scholen hun leerlingen kunnen wijzen op de gevaren van teveel televisiegeweld en geweldsspelletjes.

Tijdens een proef werd eerst gemeten hoeveel uren de kinderen, 105 leerlingen van een openbare school in San Jos in Californië, voor de televisie doorbrachten.

Daarna wisten de leraren hun pupillen, in zo'n 18 lessen van een half uur tot vijftig minuten over een periode van zes maanden, te overtuigen tien dagen geen televisie te kijken of computerspelletjes te spelen en dat vervolgens te beperken tot een maximum van zeven uur per week. Als controlegroep functioneerden 120 vergelijkbare leerlingen op een andere school in de plaats.

In de deelnemende huishoudens werd de televisie verbonden met een apparaat waarmee ouders een tijdslimiet konden instellen. Na de ingestelde tijd, sloeg de televisie automatisch af. In het begin keken de kinderen gemiddeld 15,5 uur televisie per week, vijf uur video en speelden zij drie uur computer- of videospelletjes. Aan het eind van de cursus was dat voor alle drie activiteiten gedaald tot eenderde. Wat de kinderen bekeken werd niet gecontroleerd, maar de onderzoekers gaan er vanuit dat er gewelddadige programma's bijzaten.

De kinderen werd gevraagd de agressie van klasgenoten te beoordelen aan het begin van de studie, in september 1996, en aan het eind, in april 1997. Aan het begin waren de agressiemeldingen op beide scholen gelijk, maar aan het eind lagen ze op de school waar de cursus was gegeven 25 procent lager.

Bij een subgroep van vijftig leerlingen in beide scholen hielden onderzoekers ook het verbale en fysieke geweldsniveau in de gaten door observatie in de klas en op het schoolplein. Bij de cursusgroep werd ook op dat gebied een daling geconstateerd.

Andere wetenschappers loofden de studie, die beschreven staat in het januarinummer van het vakblad Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, maar vroegen zich af of de cursusgroep het geleerde zal volhouden in de toekomst. Een van de onderzoekers, Dr. Thomas Robinson, zei die vraag te gaan onderzoeken met een proef die 900 leerlingen en twaalf scholen omvat.

uit: Haagsche Courant 15-1-2001

hoofdmenu    inhoudsopgave    de werkgroep

Updated: 14 februari 2001