Sociale verandering

logo

nieuws




Mediaportretten van jongeren die betrokken zijn bij sociale verandering

De onderzoekers Lemish en Schlote bekeken tv programma's uit de archieven van de Prix Jeunesse 1996-2006. Daarvan selecteerden zij er veertien die voldeden aan het criterium: Een individu of groep jongeren die een sociale veranderingspoging doen in familie, school of in de maatschappij.
Zij introduceren en conflictoplossingsmodel dat cyclisch in plaats van lineair is (Lemish 2007:219).
Verder gebruiken zij bestaande theorieën van o.a.Goffman, Freire en Bandura.
De veertien geselecteerde programma's worden verder beoordeeld op agency d.w.z. de praktijk van handelen in het sociale leven; praxis hier gedefinieerd als acties geleid door verstand en moreel oordeel en conflictoplossing.

Zij vinden een spectrum van rijke teksten met betrekking tot de drie bovengenoemde aspecten tot zogenaamde arme teksten. Daarna worden vijf van de veertien teksten nader geanalyseerd.
People Power II (Philippijen 2002) wordt het sterkste script genoemd. Doel van de film: Laten zien hoe jeugdactie leidde tot het vertrek van de president.
In de film Strong Language (Groot Brittanië 2000) laat het script de ontplooiing van agency, praxis en conflictoplossing zien bij een doof meisje dat vecht tegen intolerantie van horenden. Hierbij wordt ook het cyclische aspect van conflictoplossing duidelijk getoond.

Drie zogenaamde arme teksten die besproken worden zijn: With no ID (Columbia 2004) waarbij een peer mediation schema door leerlingen geintroduceerd wordt om het geweld op school te verminderen; School of Human Rights (Columbia 2004) hier wordt de kijker uitgedaagd het normale geweld in de samenleving te bevragen. Tenslotte een Israelische film Little Peace of Mine (2006) een dertienjarige jongen wil een vredesbeweging oprichten.

Bron: Yearbook 2009 Youth engaging with the World