"Het is weer dat paternalistische standpunt dat je wel vaker hoort binnen de publieke omroep", zegt Ster-directeur Cees Vis.
Hij vindt de stellingname van de KRO gemakkelijk, omdat de omroep toch wel de Ster-gelden krijgt. "Daar gaat het niet om", zegt eindredacteur Jan Willem Bult van KRO's Jeugd tv. Hij vindt het 'te gek voor woorden' dat de allerkleinsten aan het 'reclame-infuus' worden gelegd. Hij aanvaardt kinderreclame weliswaar als maatschappelijk gegeven maar vindt het een aantasting van 'creativiteit en inspiratie' als reclame wordt uitgezonden tussen jeugdprogramma's. "Nu zijn we met elkaar aan het praten om volgend jaar gezamenlijk een jeugdblok op prime-time uit te gaan zenden, dan vind ik dat we de kans moeten aangrijpen om dat reclamevrij te houden."
Een werkgroep van de omroepen praat over de vorming van het jeugdblok, onder leiding van Piet Geelhoed, (eindredacteur van 'Klokhuis'). Hij ondersteunt de stellingname van de KRO, maar voelt er meer voor om te streven naar een reclamevrij blok, dan het als struikelblok op te werpen.
Op kamervragen over kinderreclame antwoordde staatssecretaris Van der Ploeg van OCW vorige week, dat de regering het te ver vindt gaan een verbod voor tv-reclame gericht op minderjarigen uit te vaardigen. Hij heeft voldoende vertrouwen in zelfregulering, zoals vastgelegd in de reclamecode.
Terug naar Menu of Inhoudsopgave Nieuwsbrief
Last Updated 26 mei 2000