Bewust van mediageweld

logo

Nieuwsbrief
TV-geweld
2007 nr. 2



In Ierland is een idee ontwikkeld voor een jaarlijkse 'Dag van bewustwording van mediageweld'. Het doel is een breed publiek bewust te maken van het vele geweld dat de media als vermaak brengen.

De omroepen worden gevraagd op deze dag geen amusementsprogramma's te vertonen waarin doden vallen.
Scholen en opleidingen worden aangemoedigd om aan media-educatie te doen en daarbij aandacht te schenken aan het geweld in de media en in het bijzonder de functie van geweld in de vermaaksindustrie.
De hele bevolking wordt gevraagd om die dag amusementsprogramma’s waarin doden vallen te boycotten.

De initiatiefnemers stellen voor deze 'Zet het geweld af dag' 21 september te kiezen. Dit is ook de Verenigde Naties ingesteld 'Wereld Vredesdag'.
De afwezigheid van dodelijk geweld als vermaak ondersteunt het vredesconcept, vooral in landen waar geen oorlog is. Verder is 'Wereld Vredesdag' neutraal en geschikt voor een internationale campagne.

Dit project is eenvoudig uit te voeren en door een geschikte internationale groep. Het zou b.v. een aanbeveling kunnen zijn van de EU Media Awareness Expert Group.
Meer informatie: www.everylifecounts.info