Maatschappelijk relevante media

logo

Nieuwsbrief
TV-geweld
2007 nr. 2



omslag boek Op 26 september 2007 presenteerde het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie de publicatie ‘Maatschappelijk relevante media. Publieke verantwoordelijkheid nemen: mediasector, overheid en samenleving’. Het eerste exemplaar wordt aangeboden aan dhr. Ton van Brussel, sinds begin september de eerste ombudsman van de NOS.

Na de aanbieding volgde een debat met Ton Brussel, Peter Nikken (auteur van 'Mediageweld en kinderen'), Wim Bekkers (directeur NICAM) en Swannet Westland (medewerker ChristenUnie Tweede Kamerfractie).

In de ‘Maatschappelijk relevante media’ doet de auteur Rob Nijhoff een aantal aanbevelingen:
  • De mediasector maakt publiek debat over de media (zoals over de Gouden Kooi) tot een debat met de media (door een periodiek mediaberaad, burgerpanels);
  • De mediasector komt tot een mediacode door een één-tweetje tussen Commissariaat voor de Media en de mediasector zelf;
  • De overheid versterkt de positie van burgers/consumenten (en hun kinderen) van de mediasector een ombudsman te eisen en door het laten maken van lesmateriaal over media dat scholen naar eigen inzicht kunnen gebruiken.

Uit: Persbericht ChristenUnie